Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.11.2023, Milan Šurkala, aktualita
Ceny lithiových akumulátorů předčily očekávání a spadly níže, než se původně předpokládalo. Očekávala se totiž stagnace, ceny ale během roku 2023 spadly o 10 %. Zároveň se některé články dostaly pod hranici 100 USD/kWh.
thegrid (282) | 30.11.202311:45
Proc by Dacia nemohla vyrobit elektro Logan za dejme tomu 550tis? Lidi by ji utrhali ruce. Misto toho vyroba podprůměrný spring. Docela by se mohli vejít pri tech cenách.

A dalsi vec co me napada, proc se ty lipo baterie nepouzivaji uz treba na starty beznych aut. Proudove by to mohly dat. Cenove by 100Wh baterka při 12V ­(3S­) mohla byt stejně a mnohem menší.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4982) | 30.11.202312:05
"A dalsi vec co me napada, proc se ty lipo baterie nepouzivaji uz treba na starty beznych aut. Proudove by to mohly dat. ­"

Nejsou pro toto použití příliš vhodné. Jsou tam potřeba obrovské proudy, což by mohl být problém především v zimě ­(LFP je z Li­-Ionů na zimu jedna z nejháklivějších směsí­). Nicméně je současně pravdou, že firmy to už zkoušejí a snaží se problémy řešit, několik startovacích akumulátorů typu Li­-Ion už existuje. Pokud jde o cenu, taková běžná 12V­/55Ah baterie má cca 0,7 kWh, to máte zhruba 100 USD v případě Li­-Ionu, cena by byla víceméně srovnatelná. V budoucnu to bude ale asi běžnější.
Odpovědět0  0
zzw30 (227) | 1.12.20237:39
Li­-Ion­/Li­-Pol je jako startovací baterie moc drahá. Pro zajištění bezpečnosti bys tam musel mít BMS a dostatečně dimenzované články, termomanagement. Olověná baterie je mnohem víc blbuvzdorná = ve finále levnější pro všechny.
Sám o tom něco vím, jsem modelář, a do auta si stavím startovací LFP. Ale je to jen do letního sporťáku co mám na víkendy a na okruh, dělám to hlavně kvůli váhy. Těch problémů tam je spousta, jsou řešitelné, ale ve finále to stojí prostě víc peněz a je to celé komplikovanější.
Odpovědět1  0
blazer00 (17) | 30.11.202310:04
Poptávka po BEV klesá jen u výrobců kteří zaspali dobu a vyrábí špatná auta. To je docela zásadní rozdíl. Nejvíc to kontrastuje na celosvětových prodejích, kde prodeje BEV stále rostou. Ostatně od potápějícího se VW bych nechtěl BEV, ale bohužel už ani spalováka.
Odpovědět0  4
Milan Šurkala (4982) | 30.11.202311:24
Moc nerozumím, na koho a co vlastně reagujete, protože v článku se nic o klesající poptávce a klesajících prodejích EV nepíše. Píše se o klesající rychlosti růstu, růst tedy nedosahuje hodnot, které mnohé automobilky předpokládaly. Stále je to ale růst, jen ne tak velký.
Odpovědět1  0
blazer00 (17) | 30.11.202314:08
Poslední věta v článku o tom jak někteří výrobci šlapou na brzdu. Takže ano.. někteří šlapou na brzdu, zatímco jiní mají zaduplý plyn až do podlahy.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4982) | 30.11.202322:42
Jenže ta poslední věta článku říká něco úplně jiného, než si myslíte, že říká. Znovu se ptám, kde se tam píše o poklesu prodejů? Nikde! Takže ještě jednou:

"že poptávka po elektromobilech neroste tak rychle, jak mnozí předpokládali, a mnohé automobilky ve svých plánech na expanzi do světa EV šlapou na brzdu. ­"

Píše se tam ­"poptávka po elektromobilech neroste tak rychle­". Kde tam je pokles? Píše se tak o zpomalení růstu poptávky, ne o poklesu poptávky! Dále o tom ­"šlapání ba brzdu­". V čem šlapou na brzdu? Přečtěte si tu větu pořádně: ­"mnohé automobilky ve svých plánech na expanzi do světa EV šlapou na brzdu. ­" Šlapou na brzdu v plánech. V plánech. Ale plán není prodej. Plánovat si můžete, co chcete, ale není to prodej. Takže ne, o poklesu prodejů se tam nikde nepíše. Nikde.
Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.